Office masáž na židli. Jak s ní začít?
Office masáž může pro některého maséra stát denním chlebem, pro jiného zpestřením masérské práce. V každém případě je to jedinečná možnost, jak přinést relax a uvolnění do pracovních dnů kancelářského zaměstnance a představit masáž i lidem, kteří by jinak tento antistresový zázrak nikdy neokusili.
V tomto článku se blíže podíváme na výhody i nevýhody office masáže pro všechny zúčastněné strany, jakož i na vybavení, které budete k tomuto druhu masáže potřebovat.
Než se však k tomu dostaneme, vám ještě přiblížíme, kdy a proč kancelářská masáž vznikla. Pojďme na to.
Masáž na židli
Masážní židle, šikovný skládací a přenosný kus masérského nábytku, slaví teprve 35. narozeniny. V roce 1986 představil její první prototyp Američan David Palmer. Do tajů umění tlakové masáže bez použití oleje, která se převádí na zemi nebo masážní podložce, ho zasvětil jeho učitel původem z Japonska, kde má tato masáž kořeny.
Klienti si chválili pocit svěžesti a nárůst energie po masáži, cítili úlevu od tlaku a stresu a celkový lepší stav organismu, který se kladně promítal do jejich výkonnosti.
Palmer chtěl výhody masážní terapie představit i lidem, kteří neměli čas nebo finanční možnosti na to, aby absolvovali masáž v masérském salonu.
Kancelářská, office nebo chair masáž, česky masáž na židli, je poměrně nový a moderní fenomén. Její hmaty a postupy pocházejí z více typů masáží (shiatsu, amma).
Provádí se na masážní židli přes oblečení, bez použití oleje, trvá obvykle 10 až 30 minut a dá se realizovat prakticky kdekoli.
Výhody a nevýhody
Dobře naplánovaná a provedená office masáž má samé výhody, a to jak pro maséra, tak pro klienty - zaměstnance i zaměstnavatele.
Výhodou je, že tento typ masáže víme poskytovat skoro všude. Setkáme se s ní na letištích, tržištích, sportovních akcích, dnech zdraví, firemních akcích, oslavách a podobně.
Klient se nesvléká, masáž je poměrně rychlá, ale velmi osvěžující, výborně odbourává stres a ulevuje od nejčastějších fyzických problémů, které s sebou sedavé zaměstnání přináší: bolesti páteře, ztuhlé ramena a krk, syndrom karpálního tunelu, ztuhlé zápěstí a prsty.
Pro maséra je tato masáž relativně méně náročná a rozhodně vyžaduje méně vybavení a prostředků jako klasická masáž na masérském stole. V neposlední řadě bývá i dobře ohodnocena.
Zaměstnanci osvěžení v podobě masáže v rámci pracovní doby vítají s nadšením a zvědavost často přivede i ty, kteří jinak na masáže nechodí. Pro maséra to proto může být dobrý zdroj nové pravidelné klientely.
Zaměstnavatelé si zvyknou efekt masáže vyhodnocovat prostřednictvím dotazníků pro zaměstnance, kteří ji absolvují a v drtivé většině se masáž setkává s kladným hodnocením a subjektivním pocitem odbourání stresu, únavy a nárůstu výkonnosti.
K mírným nevýhodám může patřit nemožnost výběru klienta a hlavně krátký čas masáže, v důsledku čehož se masér nemůže dostatečně věnovat všem problémům, které na těle klienta "objeví". Na to ale office masáž ani není určena.
Masér se kromě toho často musí spokojit s ne zcela vhodným prostředím na masírování (chodba, koutek v kanceláři), a proto musí být kreativní a flexibilní.
Striktní harmonogram
Tento typ masáže zároveň klade vysoké nároky na časovou disciplínu maséra. Zaměstnavatelé se snaží využít maséra na pracovišti efektivně, ale ne vždy vědí zajistit přesnost a dodržování časového rozvrhu ze strany zaměstnanců.
V ideálním případě organizuje příchod a případné výměny klientů pověřená osoba, ne masér.
Na straně maséra se vyžaduje schopnost dodržet často přísný časový harmonogram a přitom zůstat uvolněný a poskytnout každému klientovi relaxační a osvěžující zážitek z masáže.
Ne pro každého
Pro některé typy zaměstnání se office masáž nehodí. Neosvědčila se zejména při pracích, které vyžadují větší fyzickou námahu.
Uvolnění zad a rukou masáží a následný návrat k práci například skladníci hodnotili jako kontraproduktivní - po práci se cítili více unavení a zvýšila se hrozba vzniku úrazu.
Je proto úkolem maséra, aby zaměstnavateli vysvětlil, pro které kategorie zaměstnanců je office masáž v rámci pracovního dne vhodná.
Jak začít?
Podívejme se na office masáž v praxi. Klíčové pro získání firemní klientely jsou reference a dobrá sebeprezentace maséra.
Pro nabídku služeb se doporučuje vybírat podniky, které poskytují zaměstnancům nějakou formu sportu a wellness. Dá se z toho usuzovat, že zaměstnanci a vedení podniku jsou nakloněni této formě relaxu.
Pokud mezi vaše klienty patří vedoucí nebo zaměstnanec personálního oddělení, můžete si zkusit s touto osobou o office masáži promluvit.
Přesvědčit manažera lidských zdrojů o užitečnosti a potřebě office masáže je tajný tip na výhru - pokud změní zaměstnání, toto přesvědčení a dobré reference o vás si přenese i na nové pracovní místo.
Otevřít dveře do světa office masáže vám může také instituce nebo lektor, který ji vyučuje.
Přidejte se k sdružením, které takové masáže pro firmy organizují, a nechte se najímat na konkrétní akce. Může to být příjemné vytržení z rutiny masérského salonu, spojené se seznámením se s novými lidmi a cestováním na nová místa.
Na prezentační setkání, dohodnuté ve firmě, se předem připravte. Doneste si vizitky, letáky, přibližte svou představu o průběhu masáže a stanovte i cenu. Dobře uděláte, pokud si s sebou přinesete masážní židli - jednak tím zjednodušíte vysvětlování, kolik prostoru potřebujete na práci, a zároveň můžete poskytnout ukázku zdarma.
Cena office masáže se váže buď na počet klientů, nebo na hodinu. Oba způsoby cenotvorby mají své výhody i nevýhody. Závisí také na zvyklostech a požadavcích samotného firemního klienta.
Co potřebujete?
Vybavení na office masáž je velmi jednoduché. Masážní židle, ručníky nebo jednorázové podhlavníky, nějaká forma časomíry a dezinfekce na vybavení a na ruce jsou „must have“.
Hodit se bude také hudba (přehrávač, reproduktor, případně sluchátka, podle prostoru, ve kterém budete masírovat), éterický olej nebo difuzér, sponky či kolíčky do vlasů (klienti vlastní v práci nemusí mít).
Myslete i na pitný režim, případně jídlo pro sebe. Nepočítejte automaticky s tím, že vám uvaří kávu nebo nabídnou vodu.
Co se týče prostoru, ve kterém budete masírovat, vyžadujte klidný koutek (ideálně s možností větrat přes okno) se stolkem nebo poličkou, kam si uložíte věci, nádobou na odpad a s přístupem k elektrické síti, abyste si mohli nabít mobil nebo přehrávač.
Odhadněte své možnosti
Buďte opatrní a neslibujte masáž pro větší klientelu, než jakou jste schopni zpracovat.
Při plánování myslete i na nutné přestávky - doporučuje se minimálně 10 minut každé dvě hodiny a při více než 6hodinové šňůře si už naordinujte alespoň 30minutovou přestávku na jídlo a oddech.
Pokud se dostanete do bodu, že zájem převáží vaše časové a fyzické možnosti, zvažte spolupráce s jinými maséry.
A jaké jsou vaše zkušenosti s office masážemi? Podělte se o ně v komentářích pod článkem.